اخبار

تولیدات مشترک با هدف رسیدن به استاندارد های جهانی

به گزارش خبرگزاری هنر آنلاین در روز های میانی جشنواره بین المللی فیلم فجر با سه کارگردان سینما درباره نحوه برگزاری این جشنواره و انتخاب فیلم ها به گفت و گو پرداخته ایم.

علی ژکان کارگردان فیلم سینمایی “چهره به چهره” که در این جشنواره حضور دارد، درباره نحوه برگزاری این جشنواره گفت : بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر همواره زیر سایه بخش ملی بوده و تفکیک این دو بخش، موجب ایجاد نگاهی مستقل به جشنواره در عرصه بین المللی شده و سرآغاز توجه به جشنواره ای است که می تواند به طور واقعی بین المللی و خاص باشد.
ژکان با بیان این که داشتن یک رویکرد مشخص در جشنواره بین الملل ضروری است، گفت : برای ما که محدودیت هایی در سینما داریم، برخورداری از نگاهی ویژه در برگزاری جشنواره فجر به نفع سینمای ما خواهد بود.
وی افزود : داشتن یک رویکرد مشخص باعث دیده شدن جشنواره ها با رویکرد های خاص می شود. انتخاب یک رویکرد مشخص در برپایی بخش بین الملل فیلم فجر، به ارتقای بین المللی آن کمک می کند.
کارگردان فیلم سینمایی “چهره به چهره” درباره تفکیک دو بخش بین الملل و ملی از جشنواره فیلم فجر اظهار کرد : جشنواره فیلم فجر همیشه زیر سایه بخش ملی بوده است، با این تفکیک ما می توانیم با نگاه مستقل به بُعد بین الملل جشنواره نگاه کنیم. این جدایی سرآغاز توجه به جشنواره ای است که می تواند به طور واقعی بین المللی و خاص باشد.
ژکان در ادامه بیان کرد : قدم اول با جدا شدن دو بخش ملی و بین الملل آغاز شده که ممکن است این امر کاستی هایی نیز داشته باشد و پس از پایان نخستین دوره استقلال جشنواره، درباره آن قضاوت کرد.

فرامرز وکیلی : “جانسودا” یک تجربه نزدیک فرهنگی است

کارگردان فیلم سینمایی “جانسودا” که در دومین روز برگزاری بخش بین المللی فیلم فجر در سالن یک پردیس سینمایی ملت اکران شد، گفت : داستان این فیلم ما حصل تجربه نزدیک فرهنگی به زندگی روزمره مردم تایلند است.
فرامرز وکیلی با توجه به تجربه اولین تولید مشترک با تایلند، درباره قابلیت های این همکاری اش بیان کرد : در ابتدا انگیزه ما برای ساخت فیلم در تایلند، هزینه های پایین ساخت فیلم در این کشور بود.
وی یاد آور شد : بعد‌ ها متوجه شدیم که کوتاه مدت بودن مراحل ساخت یک فیلم در کشور های دیگر یک قابلیت مهم است چرا که ممکن است در ایران به یک لوکیشن سر زده شود و نتیجه ای نداشته باشد، اما هر اقدامی مبنی بر انتخاب یک لوکیشن یا انصراف از آن هزینه هایی را به دنبال دارد.
کارگردان فیلم “جانسودا” اظهار کرد : با این حال پتانسیل زیادی برای تولید مشترک با کشور های مختلف وجود دارد و برای خود من فیلمسازی در کشوری دیگر، تجربه جالب و جدیدی بود، زیرا هیچ وقت چنین برنامه ریزی دقیق و درستی برای فیلمسازی ندیده بودم.
وکیلی توضیح داد : واقعیت این است که ما باید در فیلمسازی به استاندارد های جهانی نزدیک شویم و هر چقدر معیار های جهانی در آثار بیشتر رعایت شوند، برنامه ریزی دقیق تری برای تولید مشترک صورت می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه فیلم “جانسودا” به طور کاملا مستقل ساخته شده است، افزود : بازیگران با توجه به ساخت این فیلم به طور مستقل، از نظر دستمزد هم همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.
داستان اصلی فیلم سینمایی “جانسودا” درباره زنی است که در تایلند برای حفظ زندگی خود تلاش می کند و به دنبال همسر متواری شده خود می گردد.
وکیلی در پاسخ به اینکه آیا روایت این داستان در کشوری دیگر باعث تفاوت زاویه دید فیلم نسبت به موضوع خانواده شده است یا نه، ادامه داد : من همیشه با تحقیق ساخت یک کار را شروع می کنم و با توجه به تحقیقاتی که پیش از تولید این فیلم داشتم، تصمیم گرفتم به زندگی اجتماعی مردم تایلند نزدیک تر شوم و داستان ما هم برآیند همین تجربه فرهنگی است.
این کارگردان سینما گفت : در واقع زنی که در ابتدا رفتار نا پسندی از نظر هر فردی با هر ملیتی داشته، حالا پس از ازدواج کردن می خواهد بنیان خانواده اش را حفظ کند و دوست ندارد به زندگی گذشته خود برگردد.
وکیلی که اولین تجربه فیلمسازی خود را با برگزاری مستقل بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر مقارن می بیند، این تفکیک را در افزایش اعتبار جشنواره در حوزه بین‌الملل تاثیر گذار ارزیابی و بیان کرد : در همین دو روزی که از جشنواره می گذرد، وقتی با بازیگران و هنرمندان خارجی صحبت می کنم، رضایت از کلامشان قابل برداشت است.
این کارگردان سینما ادامه داد : واقعیت این است که بسیاری از بازیگران خارجی شناخت خوبی نسبت به سینمای ایران ندارند و این بستر سازی برای حضور هنرمندان کشور های دیگر کمک بزرگی در راستای این شناخت است.
کارگردان “جانسودا” خاطرنشان کرد : همه نگاه من به جشنواره فیلم فجر بود و این فیلم را برای اکران در این بخش نگه داشته بودم. اما چون مجوز فیلم از طرف تایلند صادر شده بود، امکان حضور من در بخش فیلم های ایرانی وجود نداشت، تا اینکه پیشنهاد داده شد تا در بخش بین الملل حضور یابم و با توجه به اینکه دوست داشتم اولین اکران در کشور خودمان باشد، فیلم را به بخش جلوه گاه شرق بخش بین الملل جشنواره ارائه دادم.

حسن ناظر : تولیدات مشترک در سینما فروش بهتری دارد

حسن ناظر کارگردان فیلم سینمایی “آرمان شهر” که در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است، درباره جشنواره فیلم فجر به صحبت پرداخت.
ناظر درباره فیلم “آرمان شهر” که محصول مشترک کشور های ایران، افغانستان و اسکاتلند است، اظهار کرد : “آرمان شهر” داستان زنی است که در آستانه چهل سالگی قرار دارد و برای بقای زندگی خودش می خواهد تصمیم بزرگی بگیرد.
وی ادامه داد : از آن جایی که من معتقدم چهل سالگی برای خانم ها سن مهمی است و تصمیمات مختلفی می گیرند که روند زندگیشان را تغییر می دهد، این سن را برای فیلم انتخاب کردم.
ناظر با اشاره به اینکه در این فیلم سه شخصیت روی یک خط داستانی حرکت می کنند، عنوان کرد : این فیلم سه شخصیت دارد که هر کدام روی یک خط داستانی مجزا حرکت می کنند اما در ‌‌نهایت به یکدیگر می رسند و داستان را تکمیل می کنند.
این کارگردان تولیدات مشترک با دیگر کشور‌ ها را از عوامل موثر در فروش فیلم ها دانست و اظهار کرد : بازار فیلم، یکی از مهمترین بخش های هر فستیوال است و همیشه باید نگاهی به برگشت سرمایه هایی که برای یک فیلم گذاشته می شود، داشت.
وی در ادامه افزود : من فکر می کنم فیلم هایی که مشترک ساخته می شوند، شانس بیشتری در بازار فیلم دارند و بیشتر هم دیده می شوند، چون مخاطب بیشتری دارند.
این کارگردان سینما توضیح داد : برای مثال همین فیلم سه زبان و سه کشور را در بر می گیرد و این برای افرادی که در هر کشور هستند، جالب است که بخشی از کشور و فرهنگ و زبان خودشان را در فیلم یک کشور دیگر می بینند و این شانس دیده شدن را بیشتر می کند و با سرمایه گذاری در بخش تولیدات مشترک می توان امیدوار بود که فروش هم بیشتر می شود.
ناظر در پاسخ به این پرسش که آیا تولید مشترک کار سختی است، عنوان کرد : تولید مشترک کار خیلی سختی است، بالاخره باید گفت و گو های مختلفی با کشور های دیگر انجام شود تا اختلاف هایی صورت نگیرد.
وی همچنین با بیان اینکه سعی کرده اند در هر کشور از عوامل بومی آن کشور کمک بگیرند، گفت : برای مثال فیلمبردار ایرانی در هر کجای دنیا که باشد، رد پایش معلم است و به همین دلیل در “آرمان شهر” ما سه مدیر فیلمبردار داریم.
این کارگردان از مستقل شدن جشنواره بین المللی فجر استقبال کرد و گفت : مستقل شدن جشنواره اتفاق خوبی است اما لازم است که برنامه ریزی ها دقیق تر و منظم تر باشد و همچنین اطلاع رسانی مخصوصا برای میهمانان خارجی باید بهتر انجام شود که آن ها در کشوری که زبان و فرهنگش را کم می شناسند، سردرگم نشوند.